oz
door ozel Dec 27, 2015 om 20:24
Auto & vervoer
Linksaf door rood maar je ziet de linker stoplicht niet

niet stoppen voor rood licht. Maar ik ging linksaf maar je ziet allen de foto van rechtdoor dus de stoplicht aan de rechter kant. En je ziet niet de stoplicht voor linksaf. Moet ik als nog betalen.

20520 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2015 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En welke auto bent u dan? De eerste linksaf of de tweede op het zebrapad? En staat er links wel een apart stoplicht voor linksaf?

oz
door ozel Dec 30, 2015 om 18:18
0 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat wel degelijk stoplicht voor linksaf.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 27, 2015 om 20:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat de camera het stoplicht voor linksaf niet in beeld heeft maakt niets uit. U staat duidelijk over de stopstreep op het kruisingsvlak. De camera reageert alleen als het stoplicht daadwerkelijk op rood staat. U bent 100% duidelijk door het rood gegaan en uw argument om er onderuit te komen raakt kant noch wal. Gewoon betalen dus.
Diewilik

crewmember
door crewmember Dec 28, 2015 om 12:13
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet waar.  Een directe collega van mij heeft een fotowaar op de foto het oranje stoplicht staat!

Het aanvechten heeft hij dan ook gewoonnen.

Volgens mij is het aanvechten gewoon gratis,  dus altijd te proberen.

Cookies
door Cookies - Dec 27, 2015 om 22:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1 er staat daar wel degelijk een stoplicht voor linksaf. Stoplicht voor linksaf kan dus op groen hebben gestaan. Op deze foto is dat niet te checken.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2015 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken dat kruispunt niet, dus daarom mijn vraag.

Cookies
door Cookies Dec 28, 2015 om 10:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik wel, want ik woon daar:-)

snrwo1
door snrwo1 Dec 30, 2015 om 11:29
33 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou er een foto worden gemaakt als je niet door rood licht rijd? Komt het vaak voor dat het licht voor linksaf op groen staat terwijl voor rechtdoor al rood is?

hansje klein
door hansje klein - Dec 27, 2015 om 23:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bent u zeker van het feit, dat rechts rood en links groen zou kunnen zijn geweest?

Dan maakt u toch een foto van deze situatie die u hier beschrijft en waarop het groene licht voor linksaf wèl te zien is. Deze foto kunt u dan als tegenbewijs met het bezwaarschrift meesturen. Afwachten hoe ze daar dan op reageren.
Hier komt het nu zo over alsof u denkt dat u groen had, maar u formuleert het met een onzichtbaar vraagteken, 'het zou zo geweest kunnen zijn', waaruit is af te leiden, dat u het niet (zeker) weet. Ook nog mogelijk, dat de afdruk, anders dan op het negatief, het linksafstoplicht niet heeft meegenomen.

hutch
door hutch - Dec 28, 2015 om 00:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hier een foto van Google maps van hetzelfde kruispunt.
Daarop is te zien dat er een apart verkeerslicht voor linksaf is. Deze is dus (in zekere zin) onafhankelijk van de verkeerslichten voor rechtdoor.

Als u de Mazda Demio bent geweest, kunt u zowel door rood als door groen en geel gereden zijn. Dat is fysiek niet vast te stellen op deze foto.
Echter dat hoeft ook niet, daar het onderschrift duidelijk is: 'Rijstrook 1 RD. Rijrichting: afgaand'.
Rijstrook 1 is die waarop u reed. Er wordt dus geteld vanaf de middenberm.

Als u in beroep wilt gaan dient dat te gebeuren binnen 6 weken na verzending van de beschikking.
Als u in beroep gaat hoeft u het schikkingsvoorstel (de boete) niet te betalen, zolang het beroep nog in behandeling is.

Klik * hier * om meer te weten te komen over het in beroep gaan.

dirck
door dirck Dec 28, 2015 om 01:13
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Je was me net voor Hutch hahaha. Twee zielen 1 gedachte. Groet, Dirck

oz
door ozel Dec 30, 2015 om 19:08
0 Antwoorden / 1 Vragen

sorry Hutch, wat bedoel u met ' Rijstrook 1 RD: afgaand.
Rijstrook 1 is die waarop u reed. Er wordt dus geteld vanaf de middenberm. De Mazda is onze auto

hutch
door hutch Dec 31, 2015 om 09:22
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Onder de door u geplaatste foto staat de tekst: 'Rijstrook 1 RD. Rijrichting: afgaand'. Een weg is verdeeld in rijstroken. In uw geval rijdt u op rijstrook 1. De weg waarop u rijdt is aan uw zijde verdeeld in 3 rijstroken. Rijstroken worden altijd genummerd, hoewel dat fysiek (dus op de weg zelf) niet te zien is. De nummering begint altijd vanaf het midden, dus vanaf de middenberm. De rijstrook waarop u reed is de rijstrook voor afslaand/afgaand verkeer (naar links). Dat is dus de eerste rijstrook vanaf de middenberm, rijstrook 1. De middelste is rijstrook 2 en de meest rechtse is rijstrook 3 (op uw foto waar de rode Opel staat). Dit geheel houdt dus in dat de foto genomen is omdat u door het rode verkeerslicht reed voor afslaand verkeer (naar links). Het gele verkeerslicht (in de volksmond oranje genoemd) heeft (volgens de foto) 2,9 seconden op geel/oranje gestaan. Vervolgens bent u (volgens de foto) door rood gereden met een snelheid van 31 km/u terwijl dat verkeerslicht al 1,6 seconde op rood stond.

hutch
door hutch - Dec 28, 2015 om 00:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen
dirck
door dirck - Dec 28, 2015 om 01:10
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Via Google Maps kun je duidelijk zien dat als rechtdoor groen heeft, linksaf dan rood heeft.
Dus ga ik er maar vanuit dat als rechtdoor rood heeft, linksaf dan groen heeft.
Op die foto die je gekregen hebt kun je niet uit opmaken of linksaf rood geweest is, dus zou ik sowieso bezwaar aantekenen.
Maar zoals al eerder vermeld is, maak een foto van deze situatie en stuur die dan met het bezwaarschrift mee naar het CJIB.

door 1953 Dec 28, 2015 om 02:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw foto vertoont een verkeerd perspectief gezien uit een verkeerde hoek dan wel verkeerde informatie.

Uw stelling van de verkeerslichten situatie hoeft niet zo te zijn.

Cookies
door Cookies Dec 28, 2015 om 10:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stoplichten kunnen natuurlijk ook zowel voor rechtdoor als voor linksaf op rood hebben gestaan. Dus heeft het geen enkele zin om een foto op te sturen.

@1953: onzin, de foto is correct.

pi
door pieterwolters Dec 28, 2015 om 10:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

"Dus ga ik er maar vanuit dat als rechtdoor rood heeft, linksaf dan groen heeft."

Gezien de situatie daar is dat niet vanzelfsprekend. Op de foto heeft rechtdoorgaand verkeer groen licht (in beide richtingen). Als die op rood gaan zou het verkeer van links en rechts groen kunnen hebben waardoor "linksaf" en "rechtdoor" op deze foto beide op rood staan.

dirck
door dirck Dec 28, 2015 om 22:56
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, en als vervolgens de lichten van links en rechts en van beide kanten rechtdoor allemaal op rood staan, dan zou het weleens zo kunnen zijn dat het verkeerslicht voor linksaf op groen staat. (beide kanten)

Je kunt aan de foto's ook zien dat het linkervak een stuk smaller is dan de vakken voor rechtdoor.
Dat je dan met de rechterwielen over de lussen gaat lijkt mij dan ook bijna niet te voorkomen, maar dan zouden er ook meer klachten moeten zijn van andere mensen die een boete gekregen hebben.

door 1953 Dec 30, 2015 om 03:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

@Carola83 kijk nog eens naar de beide foto's er is duidelijk verschil van inzicht en plaats van de situatie.

jo
door job1968 Jan 1, 2016 om 12:13
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allen,

Bestudeer foto's svp ff goed

a.rijstrook links af erg smal
b.auto pakt "flits lus"in 3de zebrastreep
c.op verbaal staat "rijstrook: 1 RD" RD = Recht Door
d. rijstrook linksaf heeft geen "flits lus" zoom in op de streetviewe en kijk naar rijbanen en wegdek.

foto is onrechtrmatig dus, moet 1ste wel betalen maar later via bezwaar terug eisen lijkt mij.

Mvgr Job

hutch
door hutch Jan 1, 2016 om 21:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Job1968, RD staat niet voor 'rechtdoor'. De rijstrook waar TS over reed is voor afgaand/afslaand verkeer. TS heeft met een snelheid van 31 km/u door rood gereden, terwijl dat rode licht al 1,6 seconde brandde. Daarnaast hoeft men nog niet te betalen zolang dat beroep loopt.

door 14peter - Dec 28, 2015 om 01:21
567 Antwoorden / 2 Vragen

Als de locatie die Dirck aangeeft idd de locatie van de flitsfoto is, dan is de camera niet bedoeld voor het links afslaande verkeer. Dat kun je zien aan de lussen die je duidelijk op de oversteekplaats kunt zien bij de twee rechter rijstroken en niet bij de linker rijstrook. Daarnaast moet de overtreding op de foto staan. Dus in bezwaar gaan.

door 1953 Dec 28, 2015 om 02:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Weinig kans! U geeft ijdele hoop om niets.

door 1953 - Dec 28, 2015 om 01:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U bent dus toch door het rode licht gereden, linksafslaand, het rode licht stond al op 1,6 secondes op rood en u negeerde dat met uw voertuig XX-LS-61. Er staat aldaar maar één stoplicht - geeltijd 2,9 secondes.

Betalen dús de schikking!

gerbera
door gerbera Dec 30, 2015 om 22:40
7367 Antwoorden / 14 Vragen

toch nog maar de foto van dirck eens goed bekijken, ik zie 3 verkeerslichten 2x rechtdoor en 1x linksaf. Verder vindt ik het ongepast het kenteken te vermelden.

sw
door swat1500 - Dec 28, 2015 om 02:40
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie op de foto dat u vrij rechts rijdt. Niet uitgesloten is dat u hierdoor de lus voor rechtdoor hebt geactiveert. Op basis van deze foto kan niet aangetoond worden dat het licht voor linksaf (ook) op rood stond toen u de stopstreep passeerde.
Ik zou dus zeker in beroep gaan.

hutch
door hutch Dec 28, 2015 om 12:07
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk niet dat dit het geval is, gezien het onderschrift op de foto: 'Rijstrook 1 RD. Rijrichting: afgaand'. Dan had er wel 'rechtdoor' o.i.d. gestaan.

ro
door ronny530 - Dec 28, 2015 om 13:07
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Toch is de foto discutabel want er is niet te zien of het licht voor u op groen stond, er zijn ook geen tegenliggers te zien die al aan het oprijden zijn. In mijn optiek is er geen bewijs want de overtreding is niet duidelijk vastgelegd. Het enige wat ik uit de foto kan opmaken is dat u onvoldoende het linker voorsorteervak heeft aangehouden waardoor de camera is geactiveert. In beroep gaan is zeker een optie maar er rijst wel een vraag want waarom reed u ten tijde van het flits moment met zeker twee wielen op het tweede baanvak voor doorgaand verkeer. Dit kan gezien worden als het wisselen van voorsoorteervak terwijl dat niet mag.

th
door theakemna - Dec 30, 2015 om 11:24
29 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij gelden alleen borden en verkeerstekens aan de rechterkant

flovo
door flovo - Dec 30, 2015 om 11:37
14 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkens de foto is er één verkeerslicht. Er is geen apart verkeerslicht met een pijl naar links. Dat houdt in dat het verkeerslicht geldt voor verkeer in alle richtingen, zowel afslaand als rechtdoorgaand verkeer. Gewoon betalen dus en voortaan beter opletten.

jo
door job1968 - Dec 30, 2015 om 11:51
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ozol,

als je via google maps kijkt zie ik 3 rij banen waar van er 2 een flits lus hebben, afslaand verkeer heeft geen lus,
dus foto klopt niet.

je heb net de lus van de 2de baan(rechtdoor) gepakt in het zebrapad.

Met vriendelijke groet Job

oz
door ozel Dec 30, 2015 om 18:43
0 Antwoorden / 1 Vragen

ik denk het ook zo maar moet ik dan wel betalen. Mijn beroep is ongegrond verklaar.

jo
door job1968 Jan 1, 2016 om 11:59
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ozol,

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Verkeersovertredingen/paginas/voorbeeldbrief-bezwaar-verkeersboetes.aspx

Je zal lijkt mij 1ste moeten betalen en als je je geld niet terug krijgt kan je volgens mij naar de
Ombudsman, lijkt me wel dat je streetviewe foto's bij je bezwaar moet doen, met onder liggende info
dat je lus uit andere rijstrook "raakte" wat duidelijk uit de foto is op te maken.

Mvgr Job

jo
door job1968 Jan 1, 2016 om 12:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ozol,

Heb ook net je foto beter bekeken en zag dat foto is gemaakt van:

rijstrook: 1 RD (Recht Door)

anders was het rijstrook : 1 LA (Links Af)

Mvgr Job

weissman
door weissman - Dec 30, 2015 om 11:59
30 Antwoorden / 3 Vragen

Deze foto toont het stoplicht voor linksaf niet en kan mijns inziens dus niet als bewijs worden gebruikt.

In ieder geval kan bezwaar gemaakt worden en een foto opgeëist worden waarop de eventuele overtreding wél aangetoond kan worden.

hi
door hiker - Dec 30, 2015 om 12:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de betreffende verkeerssituatie even bekeken met Google Streetview en dan is overduidelijk te zien (vanaf de positie waar de flitser staat) dat er een verkeerslicht is voor linksaf. Zie hier .

gj
door gjfvermeer - Dec 30, 2015 om 12:17
1 Antwoorden / Vragen

Zoals ik naar de betreffende situatie kijk is het heel eenvoudig. Als aan de linkerzijde van de rijbaan een apart driekleurig verkeerslicht had gestaan, bestemd voor het linksafslaande verkeer, dan had in het aan de rechterzijde van de weg staande verkeerslicht pijlen moeten staan voor het rechtdoorgaande verkeer, eventueel ook voor het rechtsafslaande verkeer.
In het verkeerslicht aan de rechterzijde van de rijbaan staan echter geen pijlen. Conclusie: het rode licht geldt voor al het verkeer en dus betalen. Heel sneu, ik geef dit gelijk toe. Overigens: geel licht (nee, nee, het is geen oranje) betekent stoppen als het nog kan. Dus niet gas geven.

snel0026
door snel0026 - Dec 30, 2015 om 12:32
61 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals aan de overkant is te zien staat er slechts 1 verkeerslicht en dat staat op rood. Dus in overtreding..

hi
door hipppo - Dec 30, 2015 om 12:45
303 Antwoorden / 2 Vragen

De rijstrook voor linksaf is een stuk smaller dan de middelste en de rechter. Dat verhoogt de kans op (onbedoelde) overschrijding van de witte strepen waardoor de camera geactiveerd wordt als rechtdoorgaand verkeer rood licht heeft. Op de foto is overduidelijk te zien dat betrokkene linksaf slaat. Als rechtdoorgaand verkeer rood licht heeft is het zeer aannemelijk dat linksafslaand verkeer groen licht heeft, zo niet, dan is een apart licht voor linksaf overbodig.
Ik denk dat een kantonrechter die een beetje logisch kan denken, die zijn er gelukkig ook, de bekeuring zal schrappen.

ja
door jan4073 - Dec 30, 2015 om 12:57
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ja je moet hoe dan ook eerst betalen. Daar ontkom je niet aan. Zonder eerst te betalen kun je geen bezwaar maken en als je geen bezwaar maakt dan hang je en moet je alsnog betalen.
Dus eerst betalen, en dan ook bezwaar maken. Hoe dat gaat staat achter op de rekening. Als hier werkelijk 2 stoplichten staan die niet parallel (dus niet gelijk op) werken dan krijg je zeker je geld terug. Maar als de stoplichten wel samen werken (dus voor links af is geen apart verkeerslicht dan is dit ene rode licht op de foto genoeg om je te bekeuren. Ik ken de situatie ter plekke niet maar weet wel hoe het bij justitie afgehandeld wordt.

hutch
door hutch Dec 30, 2015 om 18:38
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Jan4073, klik eens op het linkje dat ik geplaatst heb (28 dec 00.56 uur): "U kunt binnen zes weken na de verzenddatum van de beschikking online in beroep gaan........ U hoeft het openstaande bedrag niet te betalen, zolang uw beroepschrift in behandeling is."

jo
door job1968 - Dec 30, 2015 om 13:49
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ozel,

als je op bij Dirck's (28 DEC 2015 OM 01:10 ) reactie op Google link klikt,
en het stuk weg dek bekijkt zie je precies wat ik bedoel.

je hebt 3 aanrij lussen en maar 2 flits lussen en in  baan waar jij reed is geen flits lus,
je bent iets uitgeweken naar recht en hebt de lus welke nog net in 3de zebrastreep zit gepakt.

tevens zie je bij Google street dat de verkeerslichten niet tegelijk rood en groen zijn.

Google het stuk straat heen en weer en zoom in dan zie je het. en ben je geflitst voor recht door.

Mvgr Job

mo
door mof - Dec 30, 2015 om 16:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Moet het te checken zijn dan? er is geflitst dus u moet aantonen dat dat onterecht is. Kleine verkerrsovertredingen vallen al jaren niet onder het strafrechr maar onder het civiel recht.
in het civielrecht mag omgekeerde bewijslast worden gebruikt. Als de gemeente aantoont dat
het stoplicht systeem naar behoren functioneert dan is dat voldoende om te mogen concluderen dat u door rood reed. Dat zult u ws ook wel hebben gedaan, even snel achter uw voorganger aan om oranje te pikken wat net niet is gelukt. Foei!

pi
door pieterwolters Dec 30, 2015 om 18:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En als er onterecht geflitst is, zullen er ongetwijfeld veel meer bezwaren van overtredingen op die locatie binnen komen.... Dan is er immers wat mis met de installatie.

vr1944
door vr1944 - Dec 30, 2015 om 17:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2016 om 15:58
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Of er nu wel een licht ook links staat, het is in ieder geval niet op de foto te zien en als er wel één staat zal die hetzelfde zijn als het verkeerslicht rechts en dat is duidelijk rood. Opvallend is dat de automobilist net over de stopstreep remt, bent u dat?
Als u dat bent en u bent ook daadwerkelijk gestopt, dan is bezwaar maken wel zeer zinvol.

hansje klein
door hansje klein - Jan 4, 2016 om 16:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Prachtig speurwerk van enkele reageerders.......

De these, dat je de op de beelden zichtbare lus bij rechtdoor in het aspalt heb geraakt is aannemelijk.

Protesteren dus, ook over de in-complete foto, waarop het links-aflicht als bewijs is verdwenen.......

Zoals al eerder aanbevolen, zèlf een foto van uw situatie ter plekke maken als tegenbewijs.

Toeval?? Hoeveel automobilisten hebben zonder protest betaald?

Ik denk, dat we allemaal een terugmelding zéér zouden waarderen en wanneer u uw gelijk heeft gehaald zou ik een journalist van de plaatselijke krant tippen, zodat uw ook betroffen plaatsgenoten ook kunnen claimen.